4.18.2017

LatAm f100: Alejandro Chaskielberg and Alejandra Laviada

From the series "Otsuchi" © Alejandro Chaskielberg

fototazo has asked a group of 50 curators, gallery owners, blog writers, photographers, academics and others actively engaged with Latin American photography to pick two early career photographers whose work deserves recognition.

This project aims to highlight great work being made in the region today and also to provide a starting point in both English and Spanish for exploring contemporary Latin American photography. LatAm f100 is a collaboration between fototazo and the photographer and educator Jaime Permuth.

Today we continue the series with selections by George Slade. His biography follows his selections.

The series also includes responses from Molly RobertsMariela SancariAlonso CastilloPaccarik OrueKatrin EismannDina MitraniDon Gregorio AntonCristina De Middel, Arturo SotoCecilia Fajardo-HillGuillermo Srodek-HartYorgos EfthymiadisLivia AnimasJuanita BermúdezSusana Raab, the pairing of Victoria Holguín and Daniella BenedettiEmiliano Valdés and Muriel Hasbun.

fototazo ha invitado a un grupo de 50 curadores, galeristas, escritores, fotógrafos, y académicos - entre otros individuos seriamente comprometidos con la fotografía latinoamericana - a escoger cada quién dos fotógrafos emergentes cuya obra sea merecedora de mayor reconocimiento.

Este proyecto es una manera de celebrar el gran trabajo que se lleva a cabo en la región. Asimismo, busca proporcionar un punto de partida bilingüe en inglés y en español a las audiencias que deseen explorar la fotografía contemporánea en latinoamérica. LatAm f100 es una colaboración entre fototazo y el fotógrafo y educador Jaime Permuth.


Hoy continuamos la serie con selecciones aportadas por George Slade. 
Encontrará su biografía al final del texto.

La serie también incluye contribuciones de 
Molly RobertsMariela SancariAlonso CastilloPaccarik OrueKatrin EismannDina MitraniDon Gregorio AntonCristina De MiddelArturo SotoCecilia Fajardo-HillGuillermo Srodek-HartYorgos EfthymiadisLivia AnimasJuanita BermúdezSusana Raab, el dúo de Victoria Holguín y Daniella BenedettiEmiliano Valdés y Muriel Hasbun.
_______________________________

When I received a copy of Alejandro Chaskielberg's Otsuchi to review for photo-eye, I admit feeling a bit confused. I couldn't wrap my visual cortex around these strange images. But the longer and closer I looked, the more they drew me into their discomfort. His photographs, after all, are about displacement, so why shouldn't they have a quality of alienation? I realized that earlier work of his I'd seen had a comparably unsettling effect on me; when this happens, you have to pay attention.

Cuando recibí una copia de Otsuchi de Alejandro Chaskielberg para revisar para Photo-Eye, admito sentirme un poco confundido. No podía hacer que mi corteza visual entendiera estas extrañas imágenes. Pero cuanto más miraba y más de cerca, más me atraían hacia su incomodidad. Sus fotografías, después de todo, son sobre el desplazamiento, así que ¿por qué no deberían tener una cualidad de alienación? Me di cuenta de trabajo previo suyo que había visto tenía un efecto relativamente inquietante sobre mí; Cuando esto sucede, tienes que prestar atención.

From the series "Otsuchi" © Alejandro Chaskielberg


From the series "Otsuchi" © Alejandro Chaskielberg


From the series "Otsuchi" © Alejandro Chaskielberg


From the series "Otsuchi" © Alejandro Chaskielberg


From the series "Otsuchi" © Alejandro Chaskielberg


From the series "Otsuchi" © Alejandro Chaskielberg


From the series "Otsuchi" © Alejandro Chaskielberg


From the series "Otsuchi" © Alejandro Chaskielberg


From the series "Otsuchi" © Alejandro Chaskielberg
 ______________________________

I got hooked on Alejandra Laviada's work a few years ago when I discovered her photographs of assembled artifacts in the "Juarez 56," "Photo Sculptures" and "Re-Constructions" series. I love her trash esthetic (she's a bricoleur, a latter day Rauschenberg), her subtle, gorgeous lighting and colors and the way her photographs come across like paintings, sculptures and documentation of performance art mixed with urban exploration - all at the same time.

Me enganché al trabajo de Alejandra Laviada hace unos años cuando descubrí sus fotografías de artefactos ensamblados en las series "Juárez 56", "Esculturas fotográficas" y "Re-Construcciones". Me encanta su estética de basura (ella es un bricoleur, una Rauschenberg tardía), Su iluminación y colores sutiles y magníficos, y la forma en que sus fotografías aparecen como pinturas, esculturas y documentación del arte de la performance mezclado con la exploración urbana, todo al mismo tiempo.

From the series "Juarez 56" 2007 © Alejandra Laviada


From the series "Juarez 56" 2007 © Alejandra Laviada


From the series "Juarez 56" 2007 © Alejandra Laviada


From the series "Photo Sculptures" 2008-2009 © Alejandra Laviada


From the series "Photo Sculptures" 2008-2009 © Alejandra Laviada


From the series "Photo Sculptures" 2008-2009 © Alejandra Laviada


From the series "Photo Sculptures" 2008-2009 © Alejandra Laviada


From the series "Re-Constructions" 2011-2012 © Alejandra Laviada


From the series "Re-Constructions" 2011-2012 © Alejandra Laviada


From the series "Re-Constructions" 2011-2012 © Alejandra Laviada

______________________________

George Slade is a writer, curator and historian based in Minnesota. Through his projects re:photographica and TC Photo he creates a stream of content oriented toward visual literacy and connections between photographers and audiences.

George Slade es escritor, curador e historiador con sede en Minnesota. A través de sus proyectos re:photographica y TC Photo crea una corriente de contenidos orientados hacia la alfabetización visual y las conexiones entre fotógrafos y audiencias.