6.17.2018

LatAm f100: Charlie Cordero and Koral Carballo

From the series "The Santa Cruz del Islote Project" © Charlie Cordero

fototazo has asked a group of 50 curators, gallery owners, blog writers, photographers, academics and others actively engaged with Latin American photography to pick two early career photographers whose work deserves recognition.

This project aims to highlight great work being made in the region today and also to provide a starting point in both English and Spanish for exploring contemporary Latin American photography. LatAm f100 is a collaboration between fototazo and the photographer and educator Jaime Permuth.

Today we continue the series with selections by James Rodríguez. His biography follows his selections.

The series also includes responses from Molly RobertsMariela SancariAlonso CastilloPaccarik OrueKatrin EismannDina MitraniDon Gregorio AntonCristina De Middel, Arturo SotoCecilia Fajardo-HillGuillermo Srodek-HartYorgos EfthymiadisLivia AnimasJuanita BermúdezSusana Raab, the pairing of Victoria Holguín and Daniella BenedettiEmiliano ValdésMuriel HasbunGeorge SladeMarta DahóElizabeth AvedonJorge PicciniRodrigo OrrantiaSujong SongNelson Herrera YslaOliva María RubioJonathan BlausteinPatricia MartinJosé Luis CuevasZully SoteloAlfredo De Stefano Farías, Gonzalo Golpe, and Julián Barón.

fototazo ha invitado a un grupo de 50 curadores, galeristas, escritores, fotógrafos, y académicos - entre otros individuos seriamente comprometidos con la fotografía latinoamericana - a escoger cada quién dos fotógrafos emergentes cuya obra sea merecedora de mayor reconocimiento.

Este proyecto es una manera de celebrar el gran trabajo que se lleva a cabo en la región. Asimismo, busca proporcionar un punto de partida bilingüe en inglés y en español a las audiencias que deseen explorar la fotografía contemporánea en Latinoamérica. LatAm f100 es una colaboración entre fototazo y el fotógrafo y educador Jaime Permuth.


Hoy continuamos la serie con selecciones aportadas por
James RodríguezEncontrará su biografía al final del texto.

La serie también incluye contribuciones de 
Molly RobertsMariela SancariAlonso CastilloPaccarik OrueKatrin EismannDina MitraniDon Gregorio AntonCristina De MiddelArturo SotoCecilia Fajardo-HillGuillermo Srodek-HartYorgos EfthymiadisLivia AnimasJuanita BermúdezSusana Raab, el dúo de Victoria Holguín and Daniella BenedettiEmiliano ValdésMuriel HasbunGeorge SladeMarta DahóElizabeth AvedonJorge PicciniRodrigo OrrantiaSujong Song y Nelson Herrera YslaOliva María RubioJonathan BlausteinPatricia MartinJosé Luis CuevasZully Sotelo, Alfredo De Stefano Farías, Gonzalo Golpe, y Julián Barón.
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The first that I nominate is Charlie Cordero. He is a young Colombian photographer from Barranquilla who has a very unique style that somewhat resembles Alex Webb. Though his style is based on traditional documentary photography, he is able to create very unique work that has a fresh style and very well crafted images that are far beyond your traditional work of a photojournalist. He is currently working on a fascinating project of Zillenials that is very concept-driven. And his previous work on Santa Cruz del Islote was published on NatGeo and numerous other publications.

El primero que nomino es Charlie Cordero. Un joven fotógrafo colombiano de Barranquilla quien tiene un estilo que de alguna manera recuerda a Alex Webb. Aunque su estilo está enmarcado en la fotografía documental tradicional, logra crear un trabajo muy único,
 que tiene un estilo fresco e imágenes muy bien hechas, que van más allá del fotoperiodista tradicional. Actualmente se encuentra trabajando en un proyecto fascinante de Zillenials que está muy orientado a lo conceptual. Su trabajo anterior sobre Santa Cruz del Islote fue publicado por NatGEo y en muchas otras publicaciones.


From the series "The Santa Cruz del Islote Project" © Charlie Cordero


From the series "The Santa Cruz del Islote Project" © Charlie Cordero


From the series "The Santa Cruz del Islote Project" © Charlie Cordero


From the series "The Santa Cruz del Islote Project" © Charlie Cordero


From the series "The Santa Cruz del Islote Project" © Charlie Cordero


From the series "The Santa Cruz del Islote Project" © Charlie Cordero

From the series "The Santa Cruz del Islote Project" © Charlie Cordero


From the series "The Santa Cruz del Islote Project" © Charlie Cordero


From the series "The Santa Cruz del Islote Project" © Charlie Cordero
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My other nominee is Koral Carballo, a young Mexican photographer from Veracruz. Koral's vision is very finely tuned to the conceptual vision of contemporary photography, yet she covers issues of race and violence that are usually covered by photojournalists. She actually began as one, but living in a violent environment led her to seek new ways of storytelling that have been very successful.

Both Charlie and Koral were nominated to the World Press Photo Joop Swart Masterclass this year and I am convinced they have a very bright future ahead.

Mi otra nominada es Koral Carballo, una joven fotógrafa mexicana de Veracruz. La visión de Koral está muy afinada con la visión conceptual de la fotografía contemporánea, aún así, cubre problemas de raza y violencia, que usualmente son tratados por fotoperiodistas. Ella, de hecho, comenzó como una fotoperiodista, pero vivir en un ambiente violento la condujo a buscar nuevas formas de contar historias, que han sido muy exitosas.

Ambos Charlie y Koral fueron nominados para la clase magistral de World Press Photo Joop Swart este año y estoy convencido de que tienen un futuro brillante por delante.

From the series "Coyolillo, el misterio del disfrazado" (in process) © Koral Carballo


From the series "Coyolillo, el misterio del disfrazado" (in process) © Koral Carballo


From the series "Coyolillo, el misterio del disfrazado" (in process) © Koral Carballo


From the series "Coyolillo, el misterio del disfrazado" (in process) © Koral Carballo


From the series "Coyolillo, el misterio del disfrazado" (in process) © Koral Carballo


From the series "Coyolillo, el misterio del disfrazado" (in process) © Koral Carballo


From the series "Coyolillo, el misterio del disfrazado" (in process) © Koral Carballo


From the series "Coyolillo, el misterio del disfrazado" (in process) © Koral Carballo


From the series "Coyolillo, el misterio del disfrazado" (in process) © Koral Carballo

From the series "Coyolillo, el misterio del disfrazado" (in process) © Koral Carballo

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James Rodríguez (México/EEUU, 1972).

Documentary photographer based in Guatemala since 2006. His work focuses on documenting social issues in Latin America, mainly in post-war Guatemala: processes of reparation and transitional justice, conflicts in the defense of the territory between rural and indigenous communities and mega extraction projects, human rights abuses and rural and urban daily life.

His work has been published in Le Monde, The New York Times, Der Spiegel, The Guardian, Toronto Star, Vice, Public Square, among other media.

The project "Guatemala, life after genocide" was presented at the international photojournalism festival Visa Pour L'image in Perpignan, France, in 2015. He has had solo exhibitions in Canada, Spain, Colombia, Mexico, the United States and Guatemala. Some of these have been sponsored by Amnesty International or Oxfam, and he has given talks in several universities in the United States.

Among the most outstanding awards is First Place in the category "history with a cell phone camera" of the contest Latin America 2015, and Second Place in the Atlanta Photojournalism Seminar 2016 in the category "contemporary stories."

James has received two scholarships to receive diplomas from the International Center of Photography (ICP) in New York, and was selected as a tutor for the camp for 20 photographers in Mexico 2016 by the Cuatro Caminos Museum Photo in Mexico City.

He is currently represented by the agency Panos Pictures and is part of the collectives of Instagram Everyday Guatemala and Everyday Latin America.

Instagram:
@mimundo_org

Fotógrafo documental con sede en Guatemala desde 2006. Su trabajo se enfoca en documentar temas sociales en Latinoamérica, pero principalmente en la Guatemala de posguerra: procesos de reparación y justicia transicional, conflictos por la defensa del territorio entre comunidades rurales e indígenas y mega proyectos extractivos, abusos de derechos humanos, y la vida cotidiana rural e urbana.

Su trabajo ha sido publicado en Le Monde, New York Times, Der Spiegel, The Guardian, Toronto Star, Vice, Plaza Pública, entre otros medios.

El proyecto “Guatemala, la vida después del genocidio” fue presentado en el festival internacional de fotoperiodismo Visa Pour L’image en Perpignan, Francia, en 2015. Ha tenido exposiciones individuales en Canadá, Estado Español, Colombia, México, Estados Unidos y Guatemala. Algunas de estas han sido patrocinadas por Amnistía Internacional u Oxfam, y ha dado charlas en varias universidades de Estados Unidos.

Entre los premios más destacados se incluye el primer lugar en la categoría “historia con una cámara de celular” del certamen POY Latinoamérica 2015, y el segundo lugar en el Atlanta Photojournalism Seminar 2016 en la categoría “historias contemporáneas.”

James ha recibido dos becas para recibir diplomados del International Center of Photography (ICP) de Nueva York, y fue seleccionado como tutor para el campamento de 20 fotógrafos México 2016 por el Foto Museo Cuatro Caminos de la Ciudad de México.

Actualmente es representado por la agencia Panos Pictures y forma parte de los colectivos de Instagram EverydayGuatemala y EverydayLatinamerica.

Instagram:
@mimundo_org